زیبایی و طرح لبخند


                                                                                                                                                                                          
دندانپزشکی زیبایی حداقل در جامعه ی امروز ما مورد توجه خاصی قرار گرفته است،برای مثال بیماران زیادی مشاهده می شوند که جهت زیباسازی دندان های قدامی خود مراجعه می کنند،در حالی که پوسیدگی های دیگر دندان های خود را برطرف ننموده اند و یا اینکه بیماری های لثه ای آن ها برطرف نشده است.
قبل از هر توضیحی ،به عنوان دندانپزشک از تمام مراجعه کنندگان زیبایی خواهش میکنم، قبل از حذف پوسیدگی ها و برطرف کردن بیماری های لثه ای و بهداشتی،به اقدامات زیبایی پرداخته نشود، چرا که در بلندمدت نتایج معکوس زیبایی و سلامتی دریافت خواهید کرد.

خدمات زیبایی را در سه قسمت مورد بررسی قرار می دهیم:

۱.ونیرهای کامپوزیتی:
تغییرات ظاهری دندان ها توسط کامپوزیت های دندانی،مزایا و معایبی دارند.از مزایای آن سرعت انجام آن ها بدون ارجاع قسمتی از کار به لابراتوار هست که در نتیجه شاید در یک جلسه یا حداکثر دو جلسه ی طولانی،تمام تغییرات لازم در محیط درمانی صورت بگیرد.
میزان تراش کمتر دندان و شاید رنگ طبیعی تری نسبت به لمینیت های سرامیکی داشته باشند.
اما بهترین مواد کامپوزیتی هم نسبت به بهترین سرامیک ها در بلندمدت تغییر رنگ بیشتری از خود نشان می دهند که جز معایب آن ها می باشد.

2.لمینیت های سرامیکی:
معمولاً سرامیک ها نسبت به ونیرهای کامپوزیتی نیاز به تراش بیشتری از نسج دندان دارند اما در عوض رنگ و درخشندگی خاص سرامیک تا مدت های طولانی پابرجا خواهد بود.
لمینیت ها باید جهت ساخت به لابراتوارها ارسال گردند،در نتیجه زمانبر تر و هزینه برتر از کامپوزیت ها تحویل بیمار خواهند شد.
با توجه به زمان،هزینه و نظرات دندانپزشک اجرا کننده و نتیجه ی نهایی، لمینیت های سرامیکی و ونیرهای کامپوزیتی هر کدام طرفداران خاص خود را پیدا خواهند کرد.

۳.بلیچینگ:
مواد شیمیایی هستند که به دو شکل خانگی و کلینیکی در بازار موجود می باشند.
مواد سفید کننده ی کلینیکی،غلظت بیشتری دارند و با دقت و احتیاط توسط دندانپزشک،در زمان مشخصی روی سطوح دندان ها قرار داده می شوند.یک یا چند بار تکرار این فرآیند رنگ دندان ها را سفیدتر و دلخواه تر می نماید.
در نوع خانگی،فرمول ساخت و غلظت کمتر،باعث می شود فرد متقاضی امکان استفاده از این مواد را خارج از یونیت دندانپزشکی و در محیط خانه داشته باشد.طبیعتاً غلظت کمتر نیاز به استفاده در زمان بیشتر و دفعات بیشتر را در پی خواهد داشت، که زمان و دفعات با توجه به دستور کارخانه و نظر دندانپزشک تعیین خواهد شد.

در پایان چند نکته قابل توجه است:

گاهی درمان های زیبایی نیاز به مقدمات ارتودنسی و یا جراحی لثه ای دارند.حتماً قبل از اقدام اجرایی از نظرات درمانی و تخصصی متخصصین مراکز معتبر استفاده بفرمایید.

کیفیت مواد در ثبات رنگ بلندمدت کامپوزیت ها و شکستگی های لبه ای بی تاثیر نیستند هرچند که برای نتیجه نهایی دلنشین و استفاده بلندمدت،لزوماً مهمترین عامل هم نیستند.

اثر سفیدکننده ها(بلیچینگ) دائمی نیست و بعد از مدتی،دندان ها به رنگ طبیعی خود بازخواهند گشت.

و در انتها ،هیچ یک از مواد دندانپزشکی،عمر بلندمدت و زیبایی طبیعی در حد عاج و مینای یک دندان سالم را نخواهد داشت.
در صورت سلامت دندان ها ،در تغییرات زیبایی و دستکاری نسج طبیعی دندان های خود باید سخت گیر بود.